מידע נוסף
שם | הצהרה משותפת: אנשים עם מוגבלות ונגיף קורונה |
הסבר | הכרה בהיות אנשים עם מוגבלות קבוצה הדורשת התייחסות ייחודית הייתה אחת התובנות שהופקו במהלך ההתמודדות עם מגפת הקורונה. מצורפת ההצהרה המשותפת שפרסם ארגון האו”ם לאחרונה בנוגע לאנשים עם מוגבלות בהקשר לנגיף הקורונה, וכן תרגום ההצהרה לעברית על ידי עו”ס נילי דניאל. ההצהרה מתבססת על האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות וכן על המטרות ברות הקיימא שהציב ארגון האו”ם כיעדים למימוש עד לשנת 2030. |
קרדיט | משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מינהל מוגבלויות |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | קורונה בראי המוגבלות – ילדים ובני נוער עם מוגבלות והשירותים המטפלים בהם – התמודדות |
הסבר | תקופת הקורונה היא תקופה שייצרה ועדיין מייצרת התמודדות עבור היחיד והרבים, עבורנו. לרוב אנו מוצאים נחמה רבה בעובדה הפשוטה שלמעשה כולנו “באותה סירה”. לעומת זאת, ילדים ובני נוער עם מוגבלויות לא תמיד מצליחים להבין את ההקשר, ולהם אין נחמה כזאת. הם נותרים עם הצורך להתמודד עם העובדה שהמציאות, כפי שהכירו אותה עד כה, אינה קיימת עוד. במקומה יש אחרת, שאליה צריך להסתגל מחדש – בלי להבין “עד מתי” ובלי “למה”, בלי ההבנה המגוננת של “אצל כולם עכשיו זה כך” – והם מוצאים את עצמם בעיקר בתוך שינוי חד וקיצוני של מערך הקשרים שלהם. |
קרדיט | איה רוט |
הערות | המאמר פורסם לראשונה בכתב העת נקודת מפגש של מכון חרוב, גיליון 20. קישור לגיליון המלא |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | השפעת נגיף קורונה על זכויות אנשים עם מוגבלות – סקירה והמלצות של ארגון הבריאות העולמי |
הסבר | תקציר ערוך ומתורגם של מזכר שפורסם לאחרונה ע”י ארגון הבריאות העולמי בנוגע לזכויות אנשים עם מוגבלות בעת קורונה. בימים אלה – שבהם נושא זכויות אדם בכלל ונושא זכויות אנשים עם מוגבלות בפרט מעומת עם הזכות הבסיסית – הזכות לחיים, חשוב להתבונן לעומק בנושא זה. התקציר כולל המלצות מרכזיות של ארגון הבריאות העולמי ביחס לפעילויות שיש לנקוט לצמצום ומניעה ככל האפשר של פגיעה בזכויות היסוד של אנשים עם מוגבלות. תרגמה וערכה : עו”ס נילי דניאל – מנהלת תוכן תוכניות אישיות, שרות להערכה והכרה, אגף |
קרדיט | משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מינהל מוגבלויות |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | קלפים בעבודה עצמית : לחיות בפנים – משפטים מחזקים לזמנים חסרי תקדים |
הסבר | אנחנו שרויים כיום במצב חסר תקדים של שינויים מצד אחד וקיפאון מצד שני. המצב הזה דורש מאיתנו להתגבר על חוסר הביטחון שלנו ולעבור לשגרה חדשה. כדי לעזור לכולנו להכניס למצב הזה קרן אור של היגיון ומשמעות פותחה ערכת הקלפים “לחיות בפנים” לחיזוק העמידות הנפשית. הסבר נוסף בקבצים המצורפים. מידע נוסף – http://www.innen-leben.org/ ניתן להוריד גם בגרסא לנשים |
קרדיט | סבינה אברסברגר ומיכאל בונה |
הערות | Sabina Ebersberger und Michaele Bohne אמיתי בר-קול תרגום לעברית |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | מודל גש”ר מאח”ד –התמודדות עם מצבי לחץ |
הסבר | עמותת עלי שיח בתכנית שמטרתה לצייד אנשי מקצוע, מדריכים, מטפלים והורים במידע וכלים להתמודדות עם המצב הנוכחי, בהתאמה לצרכים השונים של מקבלי השירות. התכנית מתבססת על מודל הנקרא “גשר מאחד” המסייע להתמו־דדות בזמן משבר. בנוסף לכך, במסמך אלמנטים מעשיים להתמודדות והרגעה. אנשים עם מוגבלות אינם מקשה אחת, לכל אדם יש עולם שלם ומיוחד של יכולות, צרכים תחושות ורגשות, לכן אין דרך אחת לסייע לאדם עם מוגבלות, אלא יש לבדוק ולהתייחס להמלצות הבאות ולהתאים אותם לצרכי ויכולות מקבלי השירות. |
קרדיט | עמותת עלי שיח |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | הורים ומשפחה בקורונה |
הסבר | “במקרה חירום, שים תחילה את מסכת החמצן שלך ואז שים את המסכה לילד” – |
קרדיט | משאבים - פיתוח משאבי התמודדות מיסודו של המרכז לשעת חרום |
הערות | מאת פרופסור מולי להד |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך בעת משבר הקורונה : סקירת מדיניות בין-לאומית |
הסבר | הסקירה בוצעה על ידי : ליטל ברלב, מריאלה יאבו, הילה רימון-גרינשפן, יניב אורן, לייה מורן-גלעד |
קרדיט | מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | לחץ, מתח וחרדה בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלויות – איך מתמודדים? |
הסבר | הרצאה זו ניתנה במסגרת מיזם “חרוב מהספה” של מכון חרוב- קבוצות שיח מרחוק לאנשי מקצוע לימי משבר הקורונה. המרצה: רונית ארגמן היא עו”ס ומנכ”לית מכון ארגמן, אוניברסיטת בר אילן, בית הספר לעבודה סוציאלית. |
קרדיט | מכון חרוב |
סוג | סרטון |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | אוטונומיה ועצמאות – העצמת אנשים עם מוגבלות שכלית בתקופת הסגר הביתי |
הסבר | מאת עו”ס מאיה גולדמן, מנחת משפחות וצוותים לסנגור וייצוג עצמי הסרטון הופק בהתנדבות עבור קרן שלם |
קרדיט | מאיה גולדמן, קרן שלם |
סוג | סרטון |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | מאגר מידע – תכנים בשפה פשוטה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית |
הסבר | המאגר באתר קרן שלם מציג חמרים שנאספו ממגוון מקורות אשר מטרתם להנגיש ידע ומידע במגוון תחומים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. |
קרדיט | קרן שלם |
סוג | אתר |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | סרטון ההרצאה – יציאה מקו העימות – כלים נוספים להתמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה בשיטת התערבות מכילה |
הסבר | תקופת הסגר בשל משבר הקורונה מזמנת אתגרים רבים לאנשים עם מש”ה ולמשפחותיהם, ביניהם התנהגות מאתגרת הגורמת לתחושת חוסר אונים. מתוך אמונה כי להורים ולאנשי הטיפול יכולת השפעה להקלה תחושות אלו, יזמה קרן שלם בשיתוף חברת “התערבות מכילה” הרצאות מקוונות בנושא ״התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה בשיטת התערבות מכילה”. בהרצאות השתתפו הורים ואנשי מקצוע , והן כללו מבוא אודות מודל “המיכל” ומענה לשאלות בוערות מהקהל. בסרטון הבא ההרצאה השניה בנושא שניתנה על ידי ליז מאיר וויל ונורית ענתי |
קרדיט | קרן שלם, התערבות מכילה |
סוג | סרטון |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | סרטון הרצאה -התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה בשיטת התערבות מכילה |
הסבר | תקופת הסגר בשל משבר הקורונה מזמנת אתגרים רבים לאנשים עם מש”ה ולמשפחותיהם, ביניהם התנהגות מאתגרת הגורמת לתחושת חוסר אונים. מתוך אמונה כי להורים ולאנשי הטיפול יכולת השפעה להקלה תחושות אלו, יזמה קרן שלם בשיתוף חברת “התערבות מכילה” הרצאות מקוונות בנושא ״התמודדות עם התנהגות מאתגרת בימי הקורונה בשיטת התערבות מכילה”. בהרצאות השתתפו הורים ואנשי מקצוע , והן כללו מבוא אודות מודל “המיכל” ומענה לשאלות בוערות מהקהל. בסרטון הבא ההרצאה שניתנה על ידי ליז מאיר וויל ונורית ענתי |
קרדיט | קרן שלם, התערבות מכילה |
סוג | סרטון |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | משפחה מיוחדת משחקת – סרטון בנושא חשיבות המשחק |
הסבר | מטרת סרטון זה לעודד את המשפחות לשחק – לזמן לידיהן חיים משולבים בהנאה וסקרנות, בילוי ופעילות, פעילות משחקית שמהווה מרכיב חיוני בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית, ובפיתוח דימוי עצמי חיובי. משחק לשם משחק. |
קרדיט | ארגון קשר, ג'וינט אשלים, קרן שלם והמוסד לביטוח לאומי |
הערות | באתר הקרן נמצאים הסרטונים גם בפורמטים הבאים : |
סוג | סרטון |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | ימים של קורונה: התמודדות ההורים כשילד עם מוגבלות נמצא בבית |
הסבר | מאמר עוסק במורכבות של שהייה בבית בעקבות משבר הקורונה במשפחות לילדים עם מוגבלות. נכתב על ידי – יצחק הירשברג – פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז משאבי הידע בבית איזי שפירא. |
קרדיט | מרכז משאבי הידע ,בית איזי שפירא |
סוג | אתר |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | מזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, הצוות במסגרות ואיום הקורונה |
הסבר | המאמר עוסק במורכבות של שהייה בבית בעקבות משבר הקורונה במשפחות לילדים עם מוגבלות. נכתב על ידי : ד”ר דליה נסים – מנהלת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא המאמר הועלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז משאבי הידע בבית איזי שפירא. |
קרדיט | מרכז משאבי הידע, בית איזי שפירא |
סוג | אתר |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | אמצעים טכנולוגיים לתמיכה באנשים עם מוגבלות בעת מגיפה הקורונה |
הסבר | מסמך זה הינו תרגום מתוקצר של טיוטא שנכתבה על קבוצת Enable Ireland ונשלחה לארגון הבריאות העולמי- WHO לצורך מתן לפרטים מלאים באתר:http://www.atandme.com/?p=2448 |
קרדיט | משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מינהל מוגבלויות |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | משבר הקורונה – המלצות מההתאחדות הבינלאומית למוגבלויות |
הסבר | תרגמה: מורן רן, מנכ”לית אטוויזר |
קרדיט | משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מינהל מוגבלויות |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |
מידע נוסף
שם | סל הצעות ודגשים מומלצים להתנהלות יומיומית ותיווך המציאות לילדים בחינוך המיוחד |
הסבר | סל הצעות ודגשים מומלצים להתנהלות יומיומית ותיווך המציאות לילדים בחינוך המיוחד בהתאם להיכרות את תפקודו, צרכיו והעדפותיו. |
קרדיט | משרד החינוך, מינהל פדגוגי, האגף לחינוך מיוחד |
סוג | מסמך/מצגת |
שפה | עברית |